Czym jest well-being? Dlaczego jest ważny dla pracodawcy? - Helping Hand - Mental Health Programme

Czym jest well-being? Dlaczego jest ważny dla pracodawcy?

Well-being nie jest nowym pojęciem. Jednak pandemia koronawirusa sprawiła, że zaczęto odkrywać je na nowo – przede wszystkim za sprawą jeszcze większego połączenia życia prywatnego z tym zawodowym. Dostrzeżono coś oczywistego: nasze samopoczucie wpływa na wszystkie obszary naszego życia.

Czym jest well-being?

Well-being definiowany jest jako dobrostan, stan poczucia komfortu. Wpływa na niego wiele czynników, związanych ze zdrowiem, rozwojem osobistym, relacjami z ludźmi, finansami itp. O nasze samopoczucie dbamy na wiele sposobów: wykonujemy badania profilaktyczne, otaczamy się ludźmi, którzy mają na nas dobry wpływ, rozwijamy nasze zainteresowania, dbamy o wyciszenie, relaks.

Wiemy, co wpływa na nas pozytywnie. Jednak większość czasu spędzamy w pracy, a tam potrzeby jednostki często są pomijane. To się zmienia – dbanie o well-being pracowników staje się priorytetem w organizacjach.

Kondycja psychiczna pracowników

Pandemia koronawirusa wpłynęła nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, ale i psychiczne. Zamknięci w domach, martwiliśmy się o to, co przyniesie przyszłość. Zwiększył się poziom stresu związany z pracą – wielu pracowników doświadczyło zwiększonej niepewności zatrudnienia, zmieniły się godziny wykonywania obowiązków, pojawiły się wyzwania związane z pracą zdalną.

Stres stał się nierozłączną częścią naszego życia. Jak wskazuje Deloitte, 46 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 38 proc. osób z pokolenia Y jest zestresowana przez cały lub przez większość czasu. Prawie połowa badanych czuje się wypalona z powodu presji związanej z wykonywanymi obowiązkami. Pracownicy czują się niedoceniani, nie widzą sensu w tym, co robią. Zadań przybywa, a utrudniona przez pracę zdalną komunikacja sprawia, że pojawiają się problemy związane z ich niewłaściwą realizacją.

Koronawirus sprawił, że pracodawcy dostrzegli coś oczywistego – zły stan psychiczny pracownika wpływa na jego pracę. A doświadczenia zawodowe mają bezpośrednie przełożenie na kondycję życia prywatnego.

Samopoczucie a praca

Stan poczucia komfortu pracowników wpływa na funkcjonowanie organizacji. Wszelkie niedobory wiążą się m.in. z:

  • absencją pracowników (a to prowadzi do częstej rotacji na stanowiskach),
  • prezenteizmem,
  • spadkiem produktywności,
  • trudnościami w podejmowaniu decyzji,
  • ustalaniem niewłaściwej hierarchii zadań,
  • problemami w znajdowaniu rozwiązań,
  • brakiem odporności na nowe wyzwania,
  • tworzeniem sytuacji konfliktowych.

Chcąc to zmienić, organizacje zaczęły myśleć o zatrudnionych osobach nie tylko jako pracownikach, ale i ludziach, którzy funkcjonują w innych rolach. W końcu to, co dzieje się w pracy wpływa na życie poza nią, a ogólne samopoczucie – na wykonywanie obowiązków zawodowych. To naczynia połączone, których nie można rozdzielić.

Co możesz zrobić?

Dobre samopoczucie pracowników jest podstawą solidnej, odnoszącej sukcesy organizacji. Dbanie o dobrostan nie może być jednak chwilowym zrywem – nie wystarczy jednorazowe działanie, potrzebna jest zaplanowana, długofalowa strategia. Musimy także pamiętać, że well-being w miejscu pracy to nie tylko karty lunchowe, pakiety medyczne, czy akcje typu “owocowe czwartki”.

O dobrostan należy zadbać całościowo, skupiając się na wszystkich elementach, które zapewniają stan poczucia komfortu. To: poczucie sensu, relacje, finanse, bycie częścią społeczności oraz stan fizyczny. Ich realizację umożliwiają przede wszystkim zmiany w funkcjonowaniu organizacji. Wspierające, różnorodne środowisko pracy, promowanie współpracy między pracownikami, kultura mówienia o swoich potrzebach, transparentność działań i decyzji, dobieranie zadań do kompetencji i mocnych stron – to wszystko wpływa na poczucie komfortu pracowników. Czują się częścią organizacji, są jej oddani. A zaangażowani doświadczają mniej stresu, złości, problemów zdrowotnych, co przekłada się także na ich życie prywatne.

Jak stworzyć wspierającą dobrostan pracowników organizację? Najważniejszym krokiem jest dostrzeżenie takiej potrzeby. Następnie – wykorzystaj wiedzę i doświadczenie specjalistów. W Helping Hand wiemy, jak dbać o ludzi. Tworzymy kompleksowe programy wsparcia – to m.in. webinary, indywidualne konsultacje ze specjalistami, treści premium. Wzmacniamy kompetencje miękkie liderów, wskazujemy rozwiązania minimalizujące poziom stresu.

Dla organizacji najważniejsi są ludzie, zadbajmy o nich razem.

Źródła:

  1. Deloitte, Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, czerwiec 2022
  2. Instytut Gallupa, The Five Essential Elements of Well-Being, https:/www.gallup.com/workplace/237020/five-essential-elements.aspx [dostęp 8.02.2023]

Zobacz również

Kwiecień w Helping Hand miesiącem Trudnych Zmian

W kwietniu w Helping Hand skupiamy się na temacie trudnych zmian. Jak sobie z nimi radzić? Czy każda z nich wiąże się z utratą i kryzysem? Jak spojrzeć na proces zmiany jak na szansę, która może