Dla wielu z nas doba to tylko 24 godziny. Lista rzeczy do zrobienia nie ma końca… a presja wciąż narasta. Jak efektywnie zarządzać swoim czasem i energią? Poniżej kilka wskazówek, które mogą pomóc Ci z tym wyzwaniem.
Przygotuj listę rzeczy „do zrobienia”
Zadania do wykonania potraktuj w kategorii celów, które chcesz osiągnąć. Zaplanuj je strategicznie. Zastanów się do kiedy powinny być zrealizowane i wpisz je do kalendarza. Do poszczególnych celów (głównych) dopisz mniejsze zadania. Takie podejście sprawi, że plan będzie jasny i przejrzysty, a Tobie ułatwi przydzielenie zadań poszczególnym osobom.
Zobacz też: Quiet quitting – czyli praca nie jest najważniejszą wartością w życiu
Wyznacz priorytety
Przyjrzyj się swojej liście „rzeczy do zrobienia”. Sprawdź, ile z nich dotyczy Ciebie i Twoich spraw, a ile to prośby Twoich znajomych, współpracowników i przyjaciół.
Pomóc Ci może narzędzie – Macierz Eisenhowera zwana również Matrycą Priorytetów, które jest jedną z najbardziej skutecznych metod planowania swojego czasu.
Spośród listy wyselekcjonuj jako pierwsze zadania ważne i pilne, a następnie: ważne, ale niepilne oraz pilne, ale mało ważne.
Zobacz też: Używki wśród młodzieży – uzależnienie od leków i innych substancji
- Ważne i pilne – są to rzeczy, które powinniśmy zrealizować jak najszybciej (w pierwszej kolejności), ponieważ mogą nieść za sobą poważne konsekwencje. Należeć do nich mogą kryzysowe sytuacje czy skutki wcześniejszych zaniedbań, np. wezwanie do Urzędu Skarbowego.
- Ważne, ale niepilne – to rzeczy, których realizację warto zaplanować strategicznie. Są dla nas ważne, ale odhaczać je możemy stosując małe kroki np. przygotowania do projektu X, który ruszy w przyszłym roku.
- Nieważne, ale pilne – to zadania, które powinniśmy zrobić w drugiej kolejności albo zlecić komuś innemu ich wykonanie. Z uwagi na to, że nie są dla nas ważne, nie mamy wewnętrznej motywacji i często odpuszczamy, zaniedbując je. Wymagają one szybkiej realizacji, więc nie powinny czekać.
- Nieważne i niepilne – dlaczego więc mamy je realizować? Zastanów się, ile zadań na twojej liście jest w tej grupie. Zadaj sobie pytanie dlaczego się tu znalazły? To pożeracze twojego czasu i energii.
Metoda małych kroków
Do każdego dużego celu przygotuj mniejsze. Wpłynie to wzmacniająco na motywację wewnętrzną. Poczujesz się lepiej wiedząc w jaki sposób – podejmując jakie mniejsze działania, będziesz mógł zrealizować większy cel.
Np. Kiedy twoim celem głównym jest przebiegnięcie jesienią maratonu, to zacznij od:
- sprawdzenia kiedy dokładnie odbędzie się bieg (maraton)
- poszukania trenera lub rozpoczęcia po przerwie samodzielnych treningów
- przygotowania butów sportowych i stroju do biegania
- przygotowania planu treningów
Odhaczaj i celebruj
Nic tak nie pomaga w utrzymaniu motywacji wewnętrznej na wysokim poziomie jak poczucie, że jesteśmy efektywni i skuteczni w naszych założeniach. Dlatego, przypisane na konkretny dzień/tydzień zadania wykreślaj po ich załatwieniu. Zadań będzie ubywać, a ty poczujesz się sprawczy. Nie zapomnij o celebrowaniu drobnych sukcesów. Doceniaj to, co robisz, ile energii i zaangażowania w to wkładasz. Poczuj satysfakcję z podejmowanych aktywności. Dzięki temu zadbasz o swój dobrostan fizyczny i psychiczny.
Przyjrzyj się aktywnościom, które pochłaniają Twój czas
Zrób listę wszystkich swoich codziennych aktywności, wypisz je na kartce. Przyjrzyj się i podziel na dwie grupy:
- te, które dodają Ci energii, pozwalają się zrelaksować, sprawiają przyjemność…
- pozbawiają Cię energii, osłabiają, sprawiają, że odechciewa Ci się wszystkiego…
Których aktywności jest więcej? Możesz zrezygnować lub zmniejszyć te, które Ci nie służą? A może warto będzie podzielić się obowiązkami z innymi, jeśli okaże się, że na Twojej głowie jest za dużo?
Zobacz też: Asertywna komunikacja – jak dbać o swoje granice?
Zwróć uwagę ile czasu spędzasz w telefonie, przeglądając media społecznościowe?
Zachęcam do uważności na siebie oraz wprowadzania świadomych, drobnych zmian każdego dnia.
Autor: Marta Drinčić, psycholożka, interwentka kryzysowa