Wsparcie psychologiczne dla pracowników – poradnik dla pracodawcy

W mediach branżowych HR, ale coraz częściej także i w ogólnych, od pewnego czasu regularnie poruszane są tematy związane ze zdrowiem psychicznym w pracy. Pandemia COVID-19, która przyczyniła się do globalnego kryzysu gospodarczego, zdaje się być kołem napędowym sytuacji powodujących silny stres, nerwicę, stany lękowe, a nawet i depresyjne. Nie da się ukryć, że przekładają się one znacząco na komfort życia i pracy, a co za tym idzie – również na poziom efektywności pracowników i ich wpływ na biznes.

Chcąc lepiej zrozumieć problematykę istoty i wagi dobrej kondycji psychicznej w pracy, warto zapoznać się z najnowszymi danymi dotyczącymi tej kwestii. Pochodzą one z tegorocznego Raportu „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy” opracowanego w ramach kampanii „Zrozum.Poczuj.Działaj!” przez Pracodawców RP i Grupę ArteMis, we współpracy z Partnerem Merytorycznym Instytut One – Zdrowie i Harmonia:

Wpływa pandemii na samopoczucie pracowników
49,28% pracowników uważa, że pandemia koronawirusa sprawiła, że czują się zdecydowanie gorzej.
Praca ma wpływ na zdrowie psychiczne pracowników
77,88% ankietowanych zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że jest dużo prawdy w tym, że praca ma wpływ na zdrowie psychiczne pracowników; odpowiedzi „raczej tak” udzieliło w tym wypadku 18,11% pytanych, co w sumie daje nam 95,99% zgody z postawioną tezą.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników

Jak widać – wsparcie psychologiczne dla pracowników jest benefitem pożądanym i potrzebnym, dzięki któremu firma miałaby nie tylko bardziej efektywny i energiczny zespół, ale również ciekawszą ofertę rekrutacyjną, co w świecie employer brandingu ma niemałe znaczenie, a także – spore oszczędności! Jak to możliwe? 67% pracowników popiera stanowisko, że to dobry pomysł, aby firma zapewniała konsultacje z psychologiem bądź terapeutą; co ważne – takiego samego zdania jest 83% pracodawców!

Dlaczego warto zajmować się zdrowiem psychicznym w firmie?

Kwestie etyczne i moralne, a także chęć troski o swoich pracowników są bezpośrednio związane z zagadnieniami odpowiedzialności społecznej biznesu. Zawsze warto mieć na uwadze filozofię well-being oraz komfort psychiczny ludzi, z którymi pracujemy. Jednak należy poznać również kilka suchych danych, dzięki którym łatwiej będzie się zgodzić z tezą, że warto wprowadzić wsparcie psychologiczne w firmie.

Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez WHO można stwierdzić, że produktywność i wydajność pracowników jest uzależniona od poziomu ich zdrowia psychicznego. Szacuje się, że z uwagi na obniżoną produktywność, która jest wynikiem problemów z kondycją psychiczną pracowników, firmy tracą rocznie około 1 biliona dolarów!

(źródło: https://www.who.int/teams/mental-health-and-substance-use/mental-health-in-the-workplace)

Taki stan rzeczy każe zastanowić się, jak to wygląda w skali mikro – czy konkretne firmy potrafią dowieźć swoich celów finansowych, gdy pracownicy nie odczuwają komfortu psychicznego?

Inną sprawą są zwolnienia lekarskie z pracy. Jako że WHO przyznało, że wypalenie jest jednostką, która wymagać może wizyty u lekarza, koszty zwolnień lekarskich wzrosły. Według danych organizacji rocznie pracownicy wykorzystują około 400 milionów dni roboczych na zwolnienia lekarskie z powodu złego stanu psychicznego. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej jest im zapobiegać.

(źródło: https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases)

Jak brać przykład – to od najlepszych!

W niektórych dziedzinach – zwłaszcza biznesowych czy wizerunkowych – warto podglądać innych graczy, a szczególnie tych największych, których uważa się za trendsetterów w kwestiach HR-owych i employer-brandingowych. Jeśli chodzi o wsparcie psychologiczne i terapeutyczne dla pracowników, do najlepszych firm zaliczyć możemy Starbucks, który wszystkim swoim pracownikom pracującym ponad 20 godzin tygodniowo i ich rodzinom zapewnił darmowe wsparcie psychologiczne w postaci 20 wizyt u specjalisty rocznie, PwC, które skupiło się na stworzeniu networkingowej sieci wsparcia, otworzeniu darmowych sesji coachingowych oraz zapewnieniu swoim pracownikom i ich rodzinom 6 darmowych sesji terapeutycznych rocznie, a także Salesforce, który skupia się na edukowaniu swoich pracowników, monitorowaniu ich stanu psychicznego oraz zapewnianiu im konsultacji ze specjalistą. 

Jak wdrożyć wsparcie psychologiczne w swojej firmie?

Z pewnością warto w tej kwestii zaufać wiedzy i doświadczeniu specjalistów, którzy na co dzień zajmują się tego typu operacjami. Firmy pomagające wdrażać wsparcie terapeutyczne dla pracowników przygotowują specjalne plany działania indywidualnie dobrane do potrzeb danej organizacji. Skupiają się na odpowiednim edukowaniu pracowników w zakresie problematyki zdrowia psychicznego, badaniu ich stanu psychicznego oraz ryzyka, jakie niesie praca na konkretnych stanowiskach, by następnie zaproponować odpowiednią strategię działania.

Jedną z nich jest Helping Hand – która dodatkowo posiada własną aplikację mobilną, w której znaleźć można merytoryczne materiały poświęcone zdrowiu psychicznemu, porady, webinary czy filmy wideo. A co więcej – poprzez aplikację można odbyć konsultacje z wybranym psychologiem czy też umówić się na wizytę ze specjalistą, którego pracownik sam sobie wybierze. 

Jeżeli chcesz wprowadzić wsparcie psychologiczne dla swoich pracowników – wypełnij poniższy formularz i skorzystaj z pomocy profesjonalistów!

Zobacz również

10 wskazówek od psychodietetyczki na lato

Lato jest idealnym momentem, aby wypróbować część nowych nawyków żywieniowych. Jest przyjemnie słonecznie, a cały świat wydaje się być jakiś bardziej znośny. O wiele łatwiej wybrać się

Lipiec w Helping Hand miesiącem Przyjaźni

W lipcu w Helping Hand przyglądamy się przyjaźni – bliskim i serdecznym stosunkom z ludźmi, które opieramy na wzajemnej życzliwości, szczerości i zaufaniu. Z lipcowych webinarów dowiemy się, co reakcje ciała mówią o jakości