Psychologiczne benefity pracownicze | Helping Hand Skip to main content

Benefity pracownicze są atrakcyjnym sposobem na przyciągnięcie do firmy nowych kandydatów oraz dbanie o satysfakcję i zadowolenie zatrudnionych już osób. Jeszcze do niedawna królowały wśród nich owocowe czwartki czy karty na siłownię. Jednak z uwagi na fakt, że coraz głośniej mówi się o problemach psychicznych w obecnych czasach, a wypalenie zawodowe i depresja są coraz częściej dostrzeganym problemem – wielu pracodawców decyduje się na nowoczesne benefity pracownicze, takie jak wsparcie psychologiczne dla pracowników.

Benefity pracownicze – co warto o nich wiedzieć?

Na początku warto wyjaśnić, co to jest benefit. Benefity pracownicze (w pracy) to dodatkowe świadczenia oferowane przez pracodawcę, które w żadnym stopniu nie wpływają na wysokość wypłacanego wynagrodzenia. Zazwyczaj traktuje się jako narzędzia motywacyjne, których zadaniem jest zwiększenie satysfakcji i zadowolenia z pracy oraz poprawę relacji zarówno między pracownikami, jak i osobami zatrudnionymi a pracodawcą.

Jak wspomnieliśmy wcześniej – jeszcze do niedawna benefity pracownicze skupiały się dodatkowych atrakcjach. Oprócz nich pracodawcy gwarantowali pracownikom udział w szkoleniach i konferencjach oraz dostęp do prywatnej opieki medycznej. W tej kategorii czasami znajdowało się wsparcie psychologiczne dla pracowników, które zgodnie z licznymi badaniami jest aktualnie potrzebne, jak nigdy wcześniej. Coraz więcej zatrudnionych osób zmaga się z brakiem energii i chęci do działania, przewlekłym stresem, zaburzeniami odżywiania, problemami z samoakceptacją, bezsennością, trudnościami w relacjach w pracy czy nadużywaniem używek i leków.

Pandemia zmienia podejście do benefitów w pracy

Jak się okazuje – pandemia zweryfikowała podejście do benefitów w pracy, zwłaszcza w okresie, gdy większość firm działała w trybie zdalnym, czyli home office. Podczas wprowadzonych w całej Polsce obostrzeń zamknięto również siłownie, a tym samym karty sportowe przestały być przydatne. To z kolei sprawiło, że coraz więcej firm zdecydowało się na nowoczesne benefity pracownicze i skupiło się na samopoczuciu i zdrowiu psychicznym swoich pracowników. Spotkało się to z pozytywnym przyjęciem, ponieważ przewlekły stres, brak wystarczająco dużo odpoczynku czy konieczność pracy pod presją mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, stanów lękowych i innych zaburzeń psychicznych, w tym również ergofobii, czyli lęku przed pracą.

Benefity w postaci wsparcia psychologicznego dla pracowników – dlaczego to dobry pomysł?

Czy psychologiczne benefity pracownicze to dobry pomysł? Oczywiście, że tak! Przede wszystkim dzięki nim możesz obniżyć poziom stresu wśród zatrudnionych osób, jednocześnie zwiększając zadowolenie z pracy. To dodatkowo wpłynie na zmniejszenie rotacji na ważnych stanowiskach i liczby zwolnień lekarskich, poprawi kondycję psychiczną w zespole i pomoże w znalezieniu rozwiązań, dzięki którym pracownicy będą czuć się zaopiekowani. Dodatkowo nowoczesne benefity pracownicze w postaci wsparcia psychologicznego są również nieocenioną pomocą podczas trudnej, wymagającej sytuacji w pracy – od kryzysu w branży, przez konieczność redukcji etatów, aż po zmiany organizacyjne.

Jakie psychologiczne benefity w pracy warto wprowadzić

Wdrożenie psychologicznych benefitów w pracy powinno być każdorazowo dostosowywane do potrzeb pracowników. Można jednak wyszczególnić kilka podstawowych rozwiązań, które sprawdzą się zarówno w przypadku zatrudnionych osób z już zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi, jak i pracowników, którzy mogą być na nie narażeni. To przede wszystkim udostępnienie materiałów psychoedukacyjnych w postaci warsztatów, broszur, szkoleń czy webinarów, możliwość konsultacji z psychologiem albo psychoterapeutą oraz metody pomagające w radzeniu sobie ze stresem, na przykład ćwiczenia relaksacyjne i medytacje.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników = satysfakcja z pracy?

Jak się okazuje – zapewnienie nowoczesnych benefitów pracowniczych w postaci dostępu psychologicznego dla pracowników może wpłynąć na poprawę zadowolenia i satysfakcji w pracy. Powód jest prosty – codzienne sytuacje w firmie mogą sprzyjać nie tylko pogłębianiu, ale także powstawaniu zaburzeń psychicznych.

Zgodnie z raportem opracowanym w ramach kampanii „Zrozum.Poczuj.Działaj!” przez Pracodawców RP i Grupę ArteMis, we współpracy z Partnerem Merytorycznym Instytut One – Zdrowie i Harmonia prawie 60% respondentów odpowiedziało, że pracodawca zdecydowanie powinien wprowadzić benefity w pracy w postaci programu dbającego o zdrowie psychiczne pracowników. Odpowiedzi raczej tak udzieliło około 30%.

Raport potwierdza, że tego typu nowoczesne benefity pracownicze mogą wpłynąć bezpośrednio na zwiększenie wydajności w pracy i mniejszej liczby nieobecności, a także na rozpoczęcie otwartego dialogu na temat zdrowia psychicznego, które w wielu firmach jest nadal tematem tabu. Co ciekawe, również pracodawcy uważają, że wsparcie psychologiczne dla pracowników jest dobrym pomysłem (około 83% respondentów).

To najlepsze potwierdzenie, że psychologiczne benefity pracownicze równają się poprawie relacji w pracy oraz zwiększeniu zadowolenia i satysfakcji.

Oceń post