Komunikacja Międzypokoleniowa w firmie wyzwania i rozwiązania, które warto wdrożyć - Helping Hand - Mental Health Programme

Komunikacja Międzypokoleniowa w firmie wyzwania i rozwiązania, które warto wdrożyć

Obecnie w wielu organizacjach spotykają się przedstawiciele różnych generacji – ci z długim stażem pracy współpracują z tymi, którzy dopiero rozpoczynają swoje życie zawodowe. Pojawiają się wyzwania związane z komunikacją między pokoleniami. To coś normalnego, to również problem, który jesteśmy w stanie rozwiązać. A warto, ponieważ wielopokoleniowy zespół to atut – to korzyści zarówno dla jednostek, jak i dla całej organizacji.

Różne pokolenia, jedna organizacja

Na rynku pracy spotykają się przedstawiciele czterech pokoleń – wyżu demograficznego, pokolenia X, milenialsów oraz pokolenia Z. Niekiedy to również wciąż aktywni zawodowo reprezentanci tzw. cichego pokolenia (urodzeni w latach 1928-1945). Mają oni różne doświadczenia, potrzeby oraz oczekiwania.

Zobacz też: Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

  • Pokolenie wyżu demograficznego, tzw. baby boomers (urodzeni w latach 1946-1964) to często pracoholicy, którzy przekładają życie zawodowe nad prywatne. Cenią sobie stabilizację i bezpieczeństwo finansowe, są przyzwyczajeni do struktury hierarchicznej i tego, że autorytet jest zależny od stażu pracy. Aby udowodnić swoje zaangażowanie i oddanie pracodawcy mają skłonność do pracy po godzinach. Dlatego potrzebują regularnej informacji zwrotnej na temat wyników i uznanie osiągnięć – aby wciąż nie musieli rywalizować z innymi i udowadniać, że warto ich zatrudniać. Korzystają z komputerów, jednak nie uczą się tak szybko, jak młodsze generacje. Preferują komunikację osobistą lub przez telefon.
  • Pokolenie X (urodzeni w latach 1965-1980) ceni sobie równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Są lojalni wobec pracodawcy, chcą pracować mądrzej, niekoniecznie dłużej. Komunikacja? Zarówno cyfrowo, jak i osobiście.
  • Pokolenie Y, milenialsi (urodzeni w latach 1981-1996) – są zmotywowani do pracy w firmach z możliwościami rozwoju, liczy się dla nich coś więcej niż wyniki finansowe – wartości wyznawane przez organizację, poczucie misji itp. Ważne są dla nich elastyczne warunki pracy, work-life balance, a także strategia DEI. Potrzebują częstej informacji zwrotnej. Komunikacja online sprawia, że czują się bardziej komfortowo.
  • Pokolenie Z(urodzeni w roku 1997 i później) – cenią różnorodność i inkluzywność, zależy im na bezpiecznym i zdrowym środowisku pracy, w którym mogą zarówno uczyć się od innych, jak i przekazywać swoją wiedzę (związaną np. z nowymi technologiami), liczy się dla nich możliwość rozwoju. Nie mają problemu z komunikacją cyfrową, a ciągłe interakcje (np. w mediach społecznościowych) sprawiają, że potrzebują informacji zwrotnej.

Musimy pamiętać, że to jedynie ogólne założenia – nie możemy generalizować i każdego przedstawiciela danej generacji traktować w ten sam sposób.

Świadomość potrzeb pracowników wiąże się również m.in. z wyborem sposobów komunikacji, które będą komfortowe dla przedstawicieli różnych pokoleń. A komunikacja w miejscu pracy ma olbrzymie znaczenie. W końcu to nie tylko przekazywanie informacji dotyczących wykonywanych zadań, ale i nawiązywanie relacji, budowanie poczucia przynależności.

80 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że nieodpowiednia komunikacja w danej firmie skłoniłaby ich do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia – pokazują wyniki raportu Deloitte “Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?”. O komunikację, również międzypokoleniową, naprawdę warto zadbać.

Wyzwania na pewno się pojawią

Nie unikniemy trudności związanych z komunikacją między pokoleniami – to coś normalnego. W końcu mamy do czynienia z różnymi doświadczeniami, potrzebami, wartościami, a to wszystko wpływa na komunikację. Wyzwania mogą być związane m.in. z:

  • językiem i stylem komunikatów – jedni mogą cenić formalną formę, inni tą bardziej swobodną,
  • wyborem narzędzi – wiąże się to nie tylko np. zarządzaniem zadaniami (dedykowane platformy konta maile czy spotkana), ale i bieżącą komunikacją, niektórzy nigdy nie wyślą do przełożonego SMS-a pełnego skrótów i emotek, dla innych to naturalny sposób na szybkie przekazanie informacji,
  • nieporozumieniami wynikającymi z komunikacji – to np. błędna interpretacja wiadomości (związane ze stosowaniem niezrozumiałych skrótów, brakiem znaków interpunkcyjnych itp,), ale i mnogość kanałów, sprzeczne informacje,
  • generalizacją i stereotypizacją pokoleń – a korzyści skierowane do jednej generacji mogą być korzystne dla wszystkich,
  • brakiem zainteresowania interakcją – lider może kontaktować się ze wszystkimi, ale pracownicy będą nawiązywali relacje jedynie z osobami, z którymi się utożsamiają.

Zobacz też: Wypalenie osobiste – czym jest? Czym się objawia?

Skuteczne rozwiązania? Istnieją!

Przede wszystkim, zamiast myśleć o różnicach między pokoleniami, skup się na podobieństwach. To np. konieczność poczucia celu czy docenienie wykonywanej pracy. Warto również pamiętać, że wszyscy chcą dobrze – są częścią jednej organizacji, muszą się ze sobą komunikować, im także zależy na tym, aby przekaz był jasny i bezproblemowy. Jakie rozwiązania warto wdrożyć, aby poprawić komunikację międzypokoleniową?

  • Nie rób założeń, nie domyślaj się – poznaj zdanie i potrzeby pracowników, np. cyklicznie przeprowadzając ankiety dotyczące ich preferencji.
  • Postaw na otwartą komunikację, spraw, aby pracownicy chcieli i nie bali się mówić, wyrażać opinie, informować o problemach.
  • Wybieraj różne kanały, aby dotrzeć do osób o różnych potrzebach. Gdy komunikujesz się z jednostką, rób to jedynie w sposób preferowany przez nią.
  • Wprowadzając nową metodę komunikacji zadbaj, aby pracownicy wiedzieli, jak z niego korzystać, do czego służy itp. Nie przeprowadzaj szkolenia dla wybranej grupy, ale dla wszystkich.
  • Unikaj żargonu, posługuj się językiem zrozumiałym dla wszystkich. Ważne jest również, aby pracownicy wiedzieli, żeby używać słów, które będą jasne dla współpracowników.
  • Twórz międzypokoleniowe zespoły robocze – to wykorzystanie mocnych stron różnych generacji, ale i nawiązanie nowych znajomości, lepsze poznanie współpracowników.
  • Dbaj o wymianę doświadczeń – pamiętaj, że nie tylko starsi pracownicy mogą przekazywać wiedzę, również ci z krótszym stażem pracy mają się czym podzielić.
  • Pamiętaj, że budowaniu relacji sprzyjają różne typy otoczenia – zadbaj także o integrację poza miejscem pracy.

Raport Deloitte “Global Human Capital Trends 2023” wskazuje na znaczenie sposobu nawiązywania relacji i tego, z kim są one budowane. A liderzy, aby osiągać oczekiwane rezultaty, muszą inwestować w budowanie relacji ze wszystkimi pracownikami – również tymi zewnętrznymi, będącymi wyżej i niżej w strukturach.

Komunikacja między pokoleniami to korzyści dla wszystkich

Komunikacja umożliwia nie tylko skuteczną realizację zadań. To dzielenie się umiejętnościami i wiedzą, różne sposoby rozwiązywania problemów, wiele koncepcji – gdy pojawiają się różne, często sprzeczne pomysły, trzeba wszystkie przeanalizować i wybrać najlepsze rozwiązanie. Gdy wszyscy myślą podobnie, decyzja może i jest podejmowana szybciej, ale niekoniecznie jest tą najlepszą.

Komunikacja międzypokoleniowa to nie tylko rozwój jednostki, ale i wpływ na całą organizację – to m.in. przewaga konkurencyjna, lepsze zrozumienie odbiorców i dotarcie do nowych grup, zwiększone wyniki finansowe.

Źródło:

  1. Deloitte, “Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?”, czerwiec 2022
  2. Deloitte Global Human Capital Trends 2023

Zobacz również

10 wskazówek od psychodietetyczki na lato

Lato jest idealnym momentem, aby wypróbować część nowych nawyków żywieniowych. Jest przyjemnie słonecznie, a cały świat wydaje się być jakiś bardziej znośny. O wiele łatwiej wybrać się

Lipiec w Helping Hand miesiącem Przyjaźni

W lipcu w Helping Hand przyglądamy się przyjaźni – bliskim i serdecznym stosunkom z ludźmi, które opieramy na wzajemnej życzliwości, szczerości i zaufaniu. Z lipcowych webinarów dowiemy się, co reakcje ciała mówią o jakości