Jak wdrożyć programowe wsparcie psychologiczne terapeutyczne w firmie? | Helping Hand Skip to main content

Ostatnich kilkanaście miesięcy, które upłynęły pod znakiem ogólnoświatowej pandemii koronawirusa, niejako nakazały pracodawcom na nowo przyjrzeć się bliżej zdrowiu psychicznemu swoich pracowników. Strach przed zakażeniem, zamknięcie w domu, izolacja, wąski wachlarz możliwości odpoczynku i regeneracji sprawiły, że pracownicy zaczęli zmagać się ze stanami lękowymi, apatią, a nawet depresją. W takiej sytuacji coraz więcej przedsiębiorców wdraża w swoich organizacjach wsparcie psychologiczne bądź terapeutyczne. Tylko jak się do tego zabrać?

Jak zauważył dr Philip G. Levendusky – dyrektor Departamentu Psychologii w Szpitalu McLean oraz członek wydziału Harvard Medical School – „zajęcie się zdrowiem psychicznym pracowników jest opłacalne dla pracodawcy i korzystne dla pracownika”. Łatwo zauważyć, że słowa te dobrze wpisują się w popularną dziś filozofię well-being, która przyświeca wielu firmom od lat, a której chcą nauczyć się kolejni pracodawcy mający na uwadze zarówno efektywność swojego zespołu, jak i jego dobre samopoczucie w pracy i poza nią.

Jaką drogę obrać, żeby nasze działania były efektywne?

Początki tego typu przedsięwzięć często wydają się być skomplikowane i wymagają zaangażowania różnych osób w firmie – od zespołów HR aż po managerów. Dlatego właśnie warto zdecydować się na konsultację z profesjonalną firmą, która tego typu plan może przygotować i wdrożyć w życie. Dobrym wyborem może okazać się Helping Hand – firma, która zauważyła, że poza benefitami sportowymi i innymi warto zaoferować swoim pracownikom również bardzo istotny benefit wsparcia psychologicznego, który w obecnych czasach może być kluczowy.

Od czego zacząć proces wdrażania programu wsparcia psychologicznego w firmie?

Na początku – jak zaleca Helping Hand – warto skupić się na rzetelnej edukacji pracowników w zakresie zdrowia psychicznego, zagrożeń, jakie czyhają na nich zarówno w pracy jak i poza nią, a także przyczyn i skutków lekceważenia swojego samopoczucia. W tym celu najlepiej sprawdzi się webinar wprowadzający pracowników w tematykę profilaktyki zdrowia psychicznego, który zakończy się ankietą przesiewową pozwalającą ustalić, w jakich obszarach najbardziej przyda się wsparcie. Tego typu ankieta jest bardzo ważna w kontekście odpowiedniego doboru działań, a co za tym idzie – ich efektywności.

Aplikacja mobilna Helping Hand – czy może się przydać?

Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach stawia się na innowacyjność – jak się okazuje, nie tylko w biznesie. Dlatego przy wdrażaniu wsparcia psychologicznego dla pracowników warto wykorzystać nowoczesne medium w postaci aplikacji mobilnej dostępnej dla systemów Android i iOS. Warto wyjaśnić zespołowi, w jaki sposób ona działa i co można w niej znaleźć.

Aplikacja Helping Hand, której używać mogą pracownicy, zawiera w sobie szereg narzędzi do lepszego poznawania własnego zdrowia psychicznego, do monitorowania swojego samopoczucia, do wymiany myśli i spostrzeżeń zarówno z fachowcami – psychologami i terapeutami, jak i z innymi użytkownikami. Służą do tego czaty eksperckie z doświadczonymi terapeutami oraz usługa Tele-Help, dzięki której na zadane pytania można uzyskać konkretne odpowiedzi od specjalistów od razu.

W aplikacji odnaleźć można ponadto materiały wideo przygotowane przez psychologów, kwestionariusze oraz merytoryczne webinary i artykuły z poradami. Co ciekawe – za pomocą Helping Hand można nawet umówić się na wizytę do wybranego specjalisty spośród długiej listy zweryfikowanych psychologów i psychoterapeutów, w czym z pewnością pomogą aktualne kalendarze specjalistów. Pracownicy docenią łatwość posiadania tak szerokiego spektrum możliwości w jednym miejscu – w swoim własnym podręcznym urządzeniu mobilnym. Istotnym warunkiem jest tutaj bliskość owego wsparcia i jego dostępność w każdym miejscu.

Konkretne wsparcie psychologiczne w firmie – jak będzie działało?

Kiedy już kampania informacyjna w firmie dobiegnie końca, nasi pracownicy będą wstępnie wyedukowani w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego i poznają funkcjonalności aplikacji Helping Hand, warto przygotowany na podstawie ankiet i badań plan zacząć wprowadzać w życie.

Przez cały ten czas należy mieć na uwadze cztery filary – kroki, które pomogą pracownikom osiągnąć psychiczny dobrostan. Chodzi tu o:

  • psychoedukację – a więc zdobycie wiedzy i większej świadomości w dziedzinie zdrowia psychicznego i procesów, jakie zachodzą w ludzkiej psychice,
  • rozwój osobisty – który zakłada spojrzenie w głąb samego siebie, lepsze poznanie swoich problemów i odkrycie sposobów na walkę z nimi,
  • konsultacje – prowadzone na przykład za pomocą czatu z psychologami oraz terapeutami, którzy pomogą nam dobrać odpowiednie narzędzia do pokonania problemów,
  • psychoterapię – która, odpowiednio dobrana i przeprowadzona, pomoże osobom cierpiącym na depresję, stany lękowe, zaburzenia psychiczne i inne niepokojące stany zbliżyć się do pełni zdrowia.

Warto pamiętać, że wszystkie z tych filarów znajdują swoje odzwierciedlenie w aplikacji Helping Hand, z której będą korzystać pracownicy. To właśnie w niej mogą oni zdobyć swoją wiedzę, skonsultować ją i ostatecznie umówić się na wizytę u specjalisty, który podejmie się na przykład przeprowadzenia terapii.

Czy to ma sens? Czy wsparcie psychologiczne w firmie działa poprawnie?

Jednym z faktów dotyczących pomocy psychologicznej jest to, że działa ona poprawnie, kiedy jest odpowiednio skonfigurowana na konkretne potrzeby. Dlatego warto upewnić się, że działania pomocowe, jakie zostały wprowadzone w firmie, są efektywne i dowożą ustalonych na początku celów.

Jak wiadomo – istotne tutaj będą odczucia pracowników, a więc osób bezpośrednio objętych wsparciem, korzystających z aplikacji oraz porad specjalistów. Dlatego też po okresach wdrożeniowych i już konkretnych działaniach związanych z pomocą psychologiczną warto znów przeprowadzić ankietę – tym razem jednak dotyczącą satysfakcji pracowników z zaproponowanego im pakietu wsparcia. Wyniki dadzą odpowiedź, czy działania są wyważone dobrze, czy też należy je nieco zmodyfikować. Z tą drugą kwestią znów pomocna będzie konsultacja z firmą, która przeprowadziła w firmie cały opisany proces.

Jak pokazuje doświadczenie wielu firm na całym świecie – a przede wszystkim tych, które przodują w kontekście zagadnień HR oraz employer brandingowych – wdrożenie pomocy psychologicznej dla pracowników jest niezwykle istotne. Nie tylko daje im poczucie troski ze strony pracodawcy, ale również pozwala uniknąć różnorodnych problemów wynikających ze słabej kondycji psychicznej kadry – takich jak wypalenie zawodowe, utrata zainteresowania sprawami firmy oraz pogorszenie wyników zespołu.

Jeśli planujesz wdrożenie pomocy psychologicznej w swojej firmie – koniecznie skontaktuj się z Helping Hand i powierz tę misję specjalistom!

    ikona osoby
    ikona koperty
    ikona telefonu
    ikona budynku
    ikona torby
    ikona ludzi

    Oceń post