Skip to main content

Ostatnich kilkanaście miesięcy, które upłynęły pod znakiem ogólnoświatowej pandemii koronawirusa, niejako nakazały pracodawcom na nowo przyjrzeć się bliżej zdrowiu psychicznemu swoich pracowników. Strach przed zakażeniem, zamknięcie w domu, izolacja, wąski wachlarz możliwości odpoczynku i regeneracji sprawiły, że pracownicy zaczęli zmagać się ze stanami lękowymi, apatią, a nawet depresją. W takiej sytuacji coraz więcej przedsiębiorców wdraża w swoich organizacjach wsparcie psychologiczne bądź terapeutyczne. Tylko jak się do tego zabrać?

Jak zauważył dr Philip G. Levendusky – dyrektor Departamentu Psychologii w Szpitalu McLean oraz członek wydziału Harvard Medical School – „zajęcie się zdrowiem psychicznym pracowników jest opłacalne dla pracodawcy i korzystne dla pracownika”. Łatwo zauważyć, że słowa te dobrze wpisują się w popularną dziś filozofię well-being, która przyświeca wielu firmom od lat, a której chcą nauczyć się kolejni pracodawcy mający na uwadze zarówno efektywność swojego zespołu, jak i jego dobre samopoczucie w pracy i poza nią.

Jaką drogę obrać, żeby nasze działania były efektywne?

Początki tego typu przedsięwzięć często wydają się być skomplikowane i wymagają zaangażowania różnych osób w firmie – od zespołów HR aż po managerów. Dlatego właśnie warto zdecydować się na konsultację z profesjonalną firmą, która tego typu plan może przygotować i wdrożyć w życie. Dobrym wyborem może okazać się Helping Hand – firma, która zauważyła, że poza benefitami sportowymi i innymi warto zaoferować swoim pracownikom również bardzo istotny benefit wsparcia psychologicznego, który w obecnych czasach może być kluczowy.

Od czego zacząć proces wdrażania programu wsparcia psychologicznego w firmie?

Na początku – jak zaleca Helping Hand – warto skupić się na rzetelnej edukacji pracowników w zakresie zdrowia psychicznego, zagrożeń, jakie czyhają na nich zarówno w pracy jak i poza nią, a także przyczyn i skutków lekceważenia swojego samopoczucia. W tym celu najlepiej sprawdzi się webinar wprowadzający pracowników w tematykę profilaktyki zdrowia psychicznego, który zakończy się ankietą przesiewową pozwalającą ustalić, w jakich obszarach najbardziej przyda się wsparcie. Tego typu ankieta jest bardzo ważna w kontekście odpowiedniego doboru działań, a co za tym idzie – ich efektywności.

Aplikacja mobilna Helping Hand – czy może się przydać?

Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach stawia się na innowacyjność – jak się okazuje, nie tylko w biznesie. Dlatego przy wdrażaniu wsparcia psychologicznego dla pracowników warto wykorzystać nowoczesne medium w postaci aplikacji mobilnej dostępnej dla systemów Android i iOS. Warto wyjaśnić zespołowi, w jaki sposób ona działa i co można w niej znaleźć.

Aplikacja Helping Hand, której używać mogą pracownicy, zawiera w sobie szereg narzędzi do lepszego poznawania własnego zdrowia psychicznego, do monitorowania swojego samopoczucia, do wymiany myśli i spostrzeżeń zarówno z fachowcami – psychologami i terapeutami, jak i z innymi użytkownikami. Służą do tego czaty eksperckie z doświadczonymi terapeutami oraz usługa Tele-Help, dzięki której na zadane pytania można uzyskać konkretne odpowiedzi od specjalistów od razu.

W aplikacji odnaleźć można ponadto materiały wideo przygotowane przez psychologów, kwestionariusze oraz merytoryczne webinary i artykuły z poradami. Co ciekawe – za pomocą Helping Hand można nawet umówić się na wizytę do wybranego specjalisty spośród długiej listy zweryfikowanych psychologów i psychoterapeutów, w czym z pewnością pomogą aktualne kalendarze specjalistów. Pracownicy docenią łatwość posiadania tak szerokiego spektrum możliwości w jednym miejscu – w swoim własnym podręcznym urządzeniu mobilnym. Istotnym warunkiem jest tutaj bliskość owego wsparcia i jego dostępność w każdym miejscu.

Konkretne wsparcie psychologiczne w firmie – jak będzie działało?

Kiedy już kampania informacyjna w firmie dobiegnie końca, nasi pracownicy będą wstępnie wyedukowani w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego i poznają funkcjonalności aplikacji Helping Hand, warto przygotowany na podstawie ankiet i badań plan zacząć wprowadzać w życie.

Przez cały ten czas należy mieć na uwadze cztery filary – kroki, które pomogą pracownikom osiągnąć psychiczny dobrostan. Chodzi tu o:

  • psychoedukację – a więc zdobycie wiedzy i większej świadomości w dziedzinie zdrowia psychicznego i procesów, jakie zachodzą w ludzkiej psychice,
  • rozwój osobisty – który zakłada spojrzenie w głąb samego siebie, lepsze poznanie swoich problemów i odkrycie sposobów na walkę z nimi,
  • konsultacje – prowadzone na przykład za pomocą czatu z psychologami oraz terapeutami, którzy pomogą nam dobrać odpowiednie narzędzia do pokonania problemów,
  • psychoterapię – która, odpowiednio dobrana i przeprowadzona, pomoże osobom cierpiącym na depresję, stany lękowe, zaburzenia psychiczne i inne niepokojące stany zbliżyć się do pełni zdrowia.

Warto pamiętać, że wszystkie z tych filarów znajdują swoje odzwierciedlenie w aplikacji Helping Hand, z której będą korzystać pracownicy. To właśnie w niej mogą oni zdobyć swoją wiedzę, skonsultować ją i ostatecznie umówić się na wizytę u specjalisty, który podejmie się na przykład przeprowadzenia terapii.

Czy to ma sens? Czy wsparcie psychologiczne w firmie działa poprawnie?

Jednym z faktów dotyczących pomocy psychologicznej jest to, że działa ona poprawnie, kiedy jest odpowiednio skonfigurowana na konkretne potrzeby. Dlatego warto upewnić się, że działania pomocowe, jakie zostały wprowadzone w firmie, są efektywne i dowożą ustalonych na początku celów.

Jak wiadomo – istotne tutaj będą odczucia pracowników, a więc osób bezpośrednio objętych wsparciem, korzystających z aplikacji oraz porad specjalistów. Dlatego też po okresach wdrożeniowych i już konkretnych działaniach związanych z pomocą psychologiczną warto znów przeprowadzić ankietę – tym razem jednak dotyczącą satysfakcji pracowników z zaproponowanego im pakietu wsparcia. Wyniki dadzą odpowiedź, czy działania są wyważone dobrze, czy też należy je nieco zmodyfikować. Z tą drugą kwestią znów pomocna będzie konsultacja z firmą, która przeprowadziła w firmie cały opisany proces.

Jak pokazuje doświadczenie wielu firm na całym świecie – a przede wszystkim tych, które przodują w kontekście zagadnień HR oraz employer brandingowych – wdrożenie pomocy psychologicznej dla pracowników jest niezwykle istotne. Nie tylko daje im poczucie troski ze strony pracodawcy, ale również pozwala uniknąć różnorodnych problemów wynikających ze słabej kondycji psychicznej kadry – takich jak wypalenie zawodowe, utrata zainteresowania sprawami firmy oraz pogorszenie wyników zespołu.

Jeśli planujesz wdrożenie pomocy psychologicznej w swojej firmie – koniecznie skontaktuj się z Helping Hand i powierz tę misję specjalistom!

    ikona osoby
    ikona koperty
    ikona telefonu
    ikona budynku
    ikona torby
    ikona ludzi