Zakupoholizm

Zakupoholizm

Zakupoholizm to niepochamowana, silna wręcz kompulsywna potrzeba kupowania, która jest formą rozładowana napięcia i nieprzyjemnych emocji. Uzależnienie od zakupów jest zagrożeniem naszych czasów, ponieważ chęć nabywania konsumentów jest ciągle wzmacniana przez silne chwyty marketingowe – hasła reklamowe, promocje, gratisy, wyprzedaże… . Dodatkowym „złym wilkiem”, dla zakupoholika są karty płatnicze, przez które człowiek „nie widzi” i pozornie nie odczuwa wydawanych pieniędzy. Mechanizmem zapalnym tak jak w innych uzależnieniach jest niskie poczucie własnej wartości i spadek nastroju. Zakupy stają się reduktorem, lekiem na to co „nie działa”, w końcu pokusa robienia zakupów staję się tak silna, że nie da się już jej odraczać ani ignorować i tak właśnie wpada się w pułapkę błędnego koła – nabycie niepotrzebnych rzeczy, po pierwszej euforii, wprawia w poczucie winy a to znowu prowadząc do obniżenia nastroju, ponownie popycha w stronę kompulsywnych zakupów.

Na zakupoholizm w równym stopniu narażeni są kobiety i mężczyźni. Badania pokazują, że różnice dotyczą rodzaju kupowanych rzeczy – kobiety częściej wydają pieniądze na ubrania czy kosmetyki, podczas gdy mężczyźni chętniej kupują gadżety elektroniczne, telefony, sprzęty sportowe. Coraz częściej też nałogowe robienie zakupów objawia się wśród młodzieży, która jest szczególnie podatna na oddziaływanie reklamowych i marketingowych chwytów.