Każdy z nas go doświadcza, jednak każdy reaguje na niego w inny sposób. Jednych motywuje do działania, na innych działa destrukcyjnie. Od czego zależy nasza tolerancja na stres?

Wiktoria Lubańska-Brysiak, terapeutka uzależnień

Jest to uczucie napięcia związane z wieloma procesami fizjologicznymi, psychologicznymi oraz behawioralnymi, będącymi reakcją na stresor. To czy dana sytuacja jest dla kogoś stresogenna jest kwestią indywidualną, a zależy w dużej mierze od czynników genetycznych oraz doświadczeń życiowych, najczęściej tych, mających źródło we wczesnym dzieciństwie.

Sytuacje stresogenne niewątpliwie mają wyraźny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu na trzech płaszczyznach:

  • fizjologicznej: przyśpieszony puls, rozszerzenie źrenic, kołatanie serca, napięcie mięśni, sztywność karku, wzmożona potliwość, suchość w jamie ustnej, ucisk w gardle, pobudzenie psychoruchowe, naprzemienne uczucie gorąca i zimna, gonitwa myśli;
  • psychologicznej: rozdrażnienie, podejrzliwość, wrogość, odczuwanie nieokreślonego lęku, ataki złości, apatia, przygnębienie, poczucie osamotnienia, trudności z podejmowaniem decyzji, zachwiane poczucie własnej wartości;
  • behawioralnej (czyli zmian w zachowaniu): zwiększona pobudliwość, tiki nerwowe, impulsywność działania, utrata apetytu lub uczucie ciągłego głodu, zaburzenia snu (bezsenność lub wzmożona senność), nagłe wybuchy gniewu lub płaczu, podatność na wypadki, nadużywanie alkoholu, nadmierne palenie, konfliktowość, brak satysfakcji z wykonywanej pracy, obniżona wydajność.

Stres jest kojarzony jako szkodliwy dla naszego zdrowia i dużo w tym prawdy. Skutki długotrwałego, przewlekłego stresu mogą nieść ze sobą wiele negatywnych następstw, takich jak osłabienie odporności, zahamowanie rozwoju, uszkodzenie komórek powodujące problem z uczeniem się i pamięcią oraz wiele chorób układu żołądkowo -jelitowego, nowotwory oraz choroby psychiczne, np. depresja.

Stres jednak, jeśli jest krótkotrwały, nie ma negatywnych następstw i potrafi być dobrym motywatorem. Mówi się też o tym, że w niektórych przypadkach stres można odczuwać jako coś przyjemnego, nagradzającego – może to wyjaśnić zachowanie osób, które ciągle poszukują silnych wrażeń, aby zaspokoić swoje potrzeby emocjonalne.

Poczucie własnej wartości. Głowa kobiety obrócona tyłem w szarej poświacie ukazujący jej stres
Poczucie własnej wartości

Jaki związek ma picie alkoholu ze stresem?

Najczęściej wymienianą cechą osobowościową związaną z uzależnieniem jest właśnie nieumiejętność skutecznego radzenia sobie ze stresem. Niektóre badania przeprowadzone min na zwierzętach pokazują, że alkohol może zmniejszać reakcje na stresor. Dotyczy to spożywania alkoholu w niewielkich dawkach. Wiele badań mówi też o tym, że długotrwałe spożywanie alkoholu w rzeczywistości zwiększa, a nawet wywołuje reakcje stresową oraz zwiększa wydzielanie adrenaliny.

Jeśli chodzi o osoby uzależnione od alkoholu, będące już dłuższy czas w abstynencji – widać dużą zależność między przeżywaniem stresu a nawrotem, a więc można powiedzieć, że silne oraz długotrwałe stresory mogą doprowadzić do powstania nawrotu. Duży wpływ na to, czy reakcja na stresor skończy się nawrotem, ma umiejętność radzenia sobie ze stresem, poczucie własnej skuteczności oraz wsparcie społeczne.

Co pomaga radzić sobie ze stresem?

  • Śmiech – pomaga się odprężyć i rozluźnić cały organizm. Oczywiście, ciężko jest się szczerze śmiać, gdy coś na właśnie zdenerwowało, ale nawet sztuczny śmiech pozwala uwolnić hormony szczęścia 😊
  • Medytacja i odpoczynek – sen oraz medytacja potrafią skutecznie obniżyć poziom kortyzolu (hormonu odpowiadającego za stres) we krwi. Nawet 15 minutowa drzemka może zdziałać cuda!
  • Ruch fizyczny – podobnie jak śmiech, wysiłek fizyczny pozwala uwolnić endorfiny, hormony szczęścia i rozładować napięcie
  • Zastanów się co Cię stresuje i czy możesz to zmienić – zrób listę swoich stresorów i spróbuj je wyeliminować, np. jeśli denerwuje Cię jazda w korkach to zacznij jeździć inną trasą lub wyjeżdżaj wcześniej. Często jednak jest tak, że stresuje nas to na co nie mamy żadnego wpływu – wtedy spróbuj pozbyć się negatywnych myśli.

Są to najprostsze sposoby radzenia sobie ze stresem, które można wykorzystywać na co dzień. Warto jednak podkreślić, że u osób borykających się z problemem uzależnienia, oprócz powyższych sposobów bardzo ważne jest aktywne uczestniczenie w terapii, które w dużym stopniu zmniejsza ryzyko nawrotu powstałego na skutek stresu.

One Response

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *