etapy uzaleznienia od alkoholu 1024x668 - Wstyd przed rozmową z terapeutą - jak sobie z nim poradzić?

Kiedy wstyd jest skuteczną blokadą...

To wstyd blokuje Cię przed rozmową o sprawach bardzo osobistych i sprawia, że wahasz się, czy pójść do terapeuty. Nie chcesz, by rodzina, przyjaciele, znajomi z pracy wiedzieli, że sobie nie radzisz. Wstyd przed odkryciem się i obawa przed reakcją innych powoduje, że chcesz za wszelką cenę uniknąć wizyty w gabinecie i próbujesz na własną rękę rozwiązać problemy, ale one wracają...

Najtrudniejszy krok to decyzja, żeby umówić się na konsultację u terapeuty. Dziś można to zrobić w pełni anonimowo i nie trzeba nawet opuszczać mieszkania - wystarczy uruchomić aplikację, aby uzyskać szybkie wsparcie terapeutyczne.

W czasie sesji Ty jesteś ważny i Twoje emocje

Wiemy, że otwarcie się potrafi być niesamowicie trudne. Zwłaszcza, jeśli doświadczyłeś traumy tak głębokiej, że możesz jej nie pamiętać. Może uważasz, że to, co chcesz powiedzieć jest wstydliwym tematem, a nawet wstrętnym i odrzucającym. Może myślisz, że nie należy Ci się uwaga i wsparcie. Pamiętaj jednak, że każda osoba, bez wyjątku, zasługuje na godność, szacunek, pomoc i wsparcie. Tak, Ty też.

Jak pracować nad Twoimi problemami, jeśli się nimi nie podzielisz? Nie chcemy wzbudzać tutaj Twojego poczucia winy, a pokazać Ci też perspektywę terapeuty. Nie może Ci pomóc, jeśli nie wie, co się dokładnie dzieje. 

Terapeuta Cię nie ocenia i nie szufladkuje

Terapeuta to profesjonalista, który nie ocenia Ciebie i Twoich problemów, emocji czy myśli. Jest od tego, żeby pomóc Ci w prowadzeniu lepszego, pełniejszego życia w każdym jego aspekcie - osobistym, seksualnym czy zawodowym.

I popatrz - zrobiłeś już pierwszy krok, zacząłeś terapię! To wymagało od Ciebie wielkiej odwagi i siły. Idź dalej i daj sobie czas na zmiany. Jeśli terapia dopiero przed Tobą, trzymamy kciuki za proces zmian, który już na horyzoncie.

Pokonaj wstyd przed rozmową z terapeutą

To może być żmudna i męcząca droga, ale, naszym zdaniem, Twoje życie i zdrowie są warte tego wysiłku. Jeśli możesz, nie idź na kompromisy - terapeuta jest dla Ciebie. Jeśli coś Ci w nim nie pasuje, nie bój się szukać innego specjalisty. Jeżeli czujesz się na siłach, możesz spróbować podzielić się z nim swoimi wątpliwościami. Nie czuj się winny, że coś Ci nie odpowiada. Masz do tego całkowite prawo. I przypominamy raz jeszcze - terapeuta to profesjonalista, który jest tutaj dla Ciebie.

Znajdź odpowiedniego terapeutę…

Psychoterapia to także cały wachlarz technik leczenia: psychoanaliza, terapia poznawczo-behawioralnaterapia Gestalt… Podejść jest wiele, a niektóre mogą pasować do Twoich potrzeb bardziej. W przypadku depresji popularna jest, na przykład, psychoanaliza. W przypadku traumy i stresu pourazowego pomocna może być metoda EMDR (ang. Eye Movement Desensitisation and Reprocessing). Oczywiście, każdy przypadek jest indywidualny i techniki leczenia, które okazały się skuteczne u innych osób nie muszą działać na Ciebie. Nie kieruj się popularnością metody czy opiniami innych, ale Twoimi uczuciami i potrzebami.

...i odpowiednią formę terapii

Być może znasz tylko stacjonarną formę terapii - spotykasz się z terapeutą w gabinecie, siedzicie naprzeciw siebie, Ty mówisz, on notuje. To raczej stereotypowa scena i duże uproszczenie. Jednak, sam fakt, że znajdujesz się w zamkniętym pomieszczeniu z obcą osobą może przerażać, a przynajmniej zniechęcić do podjęcia leczenia. Zawsze możesz spróbować terapii online, a jeszcze lepiej - aplikacji, która nie tylko oferuje terapię online, ale także grupy wsparcia i czaty eksperckie na różne tematy związane ze zdrowiem psychicznym.

Porozmawiaj o tym ze swoim terapeutą

Mówimy poważnie. Terapia jest, w końcu, po to, abyś mógł rozmawiać o swoich problemach i nad nimi pracować. Anonimowość i kontakt online to warunki, które sprzyjają otwartej i szczerej rozmowie, a to z kolei umożliwia wypracowanie zaufania i dobrej relacji z terapeutą.

Zacznij prowadzić dziennik

Przetłumaczenie abstrakcyjnych emocji i myśli na słowa, pomaga lepiej zrozumieć, co czujemy i to uporządkować. Możesz też zapisać, co chciałbyś powiedzieć terapeucie, zabrać dziennik na następną sesję i przeczytać to, co napisałeś. Może to być lista lub tekst ciągły. Może to być nawet list - do siebie, do terapeuty, a może do kogoś zupełnie innego. Wydaje Ci się, że terapia jest od mówienia, nie czytania? W takim razie, przypominamy: terapia jest dla Ciebie i najważniejsze w niej jest to, aby czuć się komfortowo. Jeśli czytanie z kartki Ci w tym pomaga, zrób to.

Jeśli prowadzisz bloga, który oddaje to, czego nie potrafisz (jeszcze) powiedzieć na sesji, nie bój się poprosić swojego terapeutą o jego przeczytanie. 

Przygotuj się do sesji z terapeutą

Przykładem takiego przyszykowania się jest właśnie dziennik. Wpis w pamiętniku lub spisanie na kartce listy rzeczy, które chcemy poruszyć na następnym spotkaniu to świetne rozwiązanie. Szczególnie, jeśli nie umiesz dobrze przekazać mową tego, co chcesz. Jeśli sesje Cię stresują, pisanie może pomóc Ci odzyskać kontrolę nad swoją historią, którą chcesz się podzielić. W ten sposób unikasz problemów z wysławianiem się, które mogą zwiększyć wstyd i stres, przez co jeszcze trudniej Ci mówić… I powstaje błędne koło. Czytanie czy podążanie za kolejnymi punktami listy może też zmniejszyć wstyd przed dzieleniem się swoimi problemami, emocjami, kłopotliwymi czy intymnymi sprawami.

Technika małych kroków

Prosimy, nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Otwieranie się i pokonanie wstydu to duże wyzwanie i długi proces. Rozumiemy, że możesz nie czuć się gotowy, aby od razu zrobić wielki skok. Zachęcamy Cię, jednak, do robienia małych kroków. Ze swoim terapeutą możesz stworzyć plan takich działań.

Cisza też jest dobra

Pamiętaj, że cisza też jest czymś dobrym. Czasami jest potrzebna. Nie stresuj się, kiedy się pojawi i nie próbuj jej na siłę zapełniać. Jeśli czujesz się niezręcznie, spróbuj oprzeć się potrzebie powiedzenia czegoś i weź głęboki wdech. Takie pauzy czy momenty zastanowienia są naturalne i nie musisz się ich obawiać. Daj sobie czas, a słowa same przyjdą w odpowiednim momencie.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *