Długotrwały stres w pracy niesie ze sobą także długofalowe skutki. Część napięć można pozostawić na wycieraczce, ale pamiętaj, że po wyjściu z domu, one znowu będą próbowały Ci towarzyszyć. Nawarstwiający się stres trzeba obrać jak cebulę.

Agata pracuje w dużej korporacji. W jej życiu osobistym i zawodowym nie było dotąd większych problemów, dopóki nie zmieniła się kadra zarządzająca. Silny stres w pracy należał do rzadkości. Agata po raz pierwszy od kilkunastu lat odczuwała coraz większą niechęć do pracy, przeczuwała u siebie wypalenie zawodowe. W pracy pojawiły się nowe osoby, które z coraz większą chęcią awansu i presją stresowały Agatę. Kobieta poczuła, że to, co robiła przez wiele lat, nie sprawia jej już radości. Częściej myślała, że może zostać zdegradowana. Częściej kłóciła się z mężem. Nie przesypiała nocy, spóźniała się do pracy i zaniedbywała część swoich obowiązków. 

Po pierwsze: rozmawiaj

Pierwszym problemem było to, że nie starała się nikogo poinformować o swojej sytuacji. Odpowiednią metodą byłaby spokojna rozmowa z mężem, czy
wyjście z koleżanką i zwierzenie się jej. Błędem było odgradzanie się w każdy możliwy sposób, owiewanie problemów. Człowiek jako istota stadna potrzebuje, szczególnie w chwilach kryzysu, drugiego człowieka.

Po drugie: zadbaj o dobry sen

Kolejnym utrapieniem były zaburzenia snu. Sen musi trwać minimum 6 do 9 godzin. Stres w pracy powoduje, że człowiek nie wysypia się. Podnosi się wtedy aktywność ciała migdałowatego, które odpowiada za emocje. U Agaty powodowało to kłótnie z mężem. Z pewnością pomogłyby dłuższe spacery przed snem (ważne jest wyciszenie się), wywietrzone mieszkanie, czyste pomieszczenie, relaksująca muzyka, ulubiona odprężająca aktywność.

Po trzecie: buduj relacje

Agata zapewne czuje się na tle swoich nowych koleżanek gorsza czy mniej witalna, ale musi sobie zdawać sprawę z tego, że to miejsce współtworzyła ona i nadal jest ważną częścią zespołu. Agata powinna rozpocząć budowanie relacji z nowymi pracownikami.

I jeszcze kilka dodatkowych sposobów na stres w pracy

Postaraj się zbadać problem – zapisuj przez tydzień, codziennie swoje samopoczucie w pracy i po pracy oraz opisz stresujące momenty (spotkanie z szefem, rozmowa z ważnym klientem), a na końcu swoją reakcję. Pod koniec tygodnia podsumuj swoje wyniki i zweryfikuj źródło problemów.

Poświęć więcej czasu sobie i rodzinie. Wyjazd, czy nawet weekendowe odwiedziny u rodziny, pomogą Ci się uspokoić. Tutaj znowu ważny punkt – staraj się uciekać do ludzi, a nie od ludzi, zacznij rozmawiać na temat swoich problemów, nigdy ich nie ukrywaj, ponieważ nikt nie siedzi w Twojej głowie.

Pamiętaj, że w Twoim życiu zawsze powinna być zachowana równowaga pomiędzy wysiłkiem a odpoczynkiem – zbyt duży stres w pracy będzie owocować zmniejszeniem efektywności, a to z kolei problemy z układem zdrowotnym. Postaraj się również wyciszyć, zwłaszcza jeśli pracujesz w miejscach mocno oświetlonych, przy komputerze i w głośnym otoczeniu. Wracając do domu, zadbaj o to, aby nie puszczać bardzo głośnej muzyki, staraj się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu i w gronie bliskich.