W Dniu Kobiet zatroszcz się o siebie. 7 rad, jak w trakcie pandemii dbać o swoje zdrowie psychiczne.

Jak wynika z ostatniego badania firmy Deloitte „Wpływ pandemii na kobiety w biznesie”, 86% badanych kobiet deklaruje, że zmiany w rozkładzie dnia, spowodowane wybuchem pandemii, negatywnie wpłynęły na ich samopoczucie psychiczne. Z badania wynika też, iż wiele kobiet czuje się przytłoczonych obecną sytuacją i czuje, że jest ona zagrożeniem dla ich kariery zawodowej. W Dzień Kobiet warto więc przypomnieć, jak ważne jest, aby w tym trudnym czasie kobiety zatroszczyły się nie tylko o innych, ale także o siebie i swoje zdrowie psychiczne.

Katarzyna Olszyńska, psycholog biznesu i certyfikowany coach ACC, terapeuta platformy do e-terapii Helping Hand przypomina 7 skutecznych sposobów radzenia sobie w tej trudnej sytuacji:

  • Nie izoluj się. Izolacja nasila myślenie o niebezpieczeństwie, napływają do nas negatywne myśli i rysują się czarne scenariusze. Dlatego w pandemii szukaj bezpiecznych kontaktów, dołączaj do grup wsparcia, odzywaj się do znajomych – oni też Ciebie potrzebują. Razem będzie Wam łatwiej przetrwać ten trudny czas.
  • Dbaj o swoją kondycję fizyczną. Kondycja psychiczna i fizyczna są ze sobą nierozerwalnie połączone. Właśnie dlatego, że jest ciężko, należy więc dobrze się odżywiać i uprawiać sport. Nie odsuwaj tego na później, po weekendzie, na czas po pandemii – działaj tu i teraz. Zacznij od małych kroków, spacerów, jazdy na rowerze, czy ćwiczeń w domu przynajmniej przez 30 min dziennie. Pamiętaj! Im trudniejszy moment w życiu, tym ważniejsze jest, żebyś była w dobrej formie.
  • Uważaj na używki. Nie namawiaj do nich. W czasach pandemii ryzyko uzależnienia jest większe niż wcześniej. Wieczorny drink może się szybko stać najlepszym sposobem na radzenie sobie z problemami. Niepewność, poczucie zagrożenia i trudne emocje, które nam towarzyszą – to wszystko powoduje, że możemy szukać ucieczki w używki. To krótkoterminowa strategia – daje ulgę tymczasowo, a długoterminowo może nas zniszczyć.
  • Zarządzaj zadaniami. Siadaj regularnie z rodziną i zastanawiajcie się, jak na bieżąco dzielić  się codziennymi obowiązkami. Nie zapominaj o dzieciach – badania wskazują, że 55% dzieci w Polsce wykonuje domowe obowiązki sporadycznie i dopiero wtedy, gdy poproszą ich o to rodzice*. Nie bierz wszystkiego na siebie. Podziel zadania w taki sposób, żebyś miała czas na swoje potrzeby. Pamiętaj – kluczowa jest adaptacja do zmieniającego się otoczenia, a nowe warunki wymagają nowych nawyków.
  • Nie koncentruj się na dużych projektach i wieloetapowych zadaniach. W sytuacji, kiedy czujesz się przytłoczona ilością tematów najskuteczniejszą strategią jest koncentracja na kolejnym, małym zadaniu. Wykonanie drobnych czynności wywołuje uczucie satysfakcji, a to z kolei daje nam dodatkową siłę do działania i wzmacnia poczucie sprawstwa.
  • Odzyskaj kontrolę nad myślami. Kiedy zaczynasz się zamartwiać, obwiniać i doświadczasz negatywnych, przykrych myśli, nie próbuj ich zatrzymywać, ale staraj się „oddzielić je od siebie”. Pomyśl wtedy: „.mam taką myśl, ale to tylko moja myśl. Teraz zastanowię się, co mogę zrobić w tym temacie, który mnie martwi”. Pamiętaj! To Ty decydujesz o myślach, a nie odwrotnie.
  • Nie frustruj się rzeczami, na które nie masz wpływu. Zastanów się, na co masz wpływ na tym etapie Twojego życia i na tych obszarach się skoncentruj. Dodatkowo, odpowiedz sobie na pytanie – co zrobić, żeby w pozostałych obszarach ten wpływ odzyskać. Zacznij pracę od siebie, potem zmieniaj świat.

Jeżeli czujesz, że sytuacja jest dla Ciebie zbyt trudna i przestajesz ją kontrolować, poszukaj fachowej pomocy. Osób potrzebujących wsparcia jest coraz więcej )od marca 2020 r. liczba wizyt psychiatrycznych i psychologicznych wzrosła 2,5-krotnie), ale każda z nich zawsze może liczyć na fachową pomoc. Terapeuci są nadal dostępni, wielu z nich przyjmuje teraz po prostu online.    

Helping Hand to pierwsza w Polsce platforma do e-terapii w sferze zdrowia psychicznego, tworzona i rozwijana wspólnie z naukowcami i terapeutami. Oferuje ona wsparcie w 6 obszarach: depresja, zaburzenia odżywiania, problemy z alkoholem, stany lękowe, wsparcie pracownika i wsparcie dziecka. Na platformie korzystać można m.in. z konsultacji online, narzędzi do autoterapii, grup wsparcia, czy czatów eksperckich.

* Dane z raportu "Podział obowiązków w polskich gospodarstwach domowych” przygotowanego na zlecenie firmy Indesit.
Katarzyna Olszyńska

zajmuje się kompleksowym rozwojem pracownika: począwszy od diagnozy poziomu wymaganych kompetencji, poprzez pracę nad określonymi obszarami rozwojowymi. Absolwentka dwóch kierunków studiów: Marketing and Management National-Louis University oraz Psychologii na Uniwersytecie SWPS. Ukończyła studia podyplomowe Public Relations w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie, Szkołę Trenerów Biznesu „Moderator”, Studium Coachingu International Coach Federation. Wykładowca przedmiotów z obszaru zarządzania i psychologii w biznesie na Uniwersytecie Wrocławskim na kierunku Communication Management, na Uniwersytecie Ekonomicznym na kierunku Interpersonal Communication in Business oraz Psychologia w biznesie, a także w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na kierunku Master of Business Administration. Prowadzi badania w zakresie rywalizacji i kooperacji kobiet w biznesie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce i za granicą (USA, Francja). Posiada wieloletnią praktykę menedżerską. Kierowała, z licznymi sukcesami, kilkudziesięcio-osobowym zespołem odpowiedzialnym za realizację planów sprzedażowych, marketingowych oraz celów inwestycyjnych.